۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۲۴

خبرهای کوتاه حوزه هنری قزوین/

آلبوم "دورها آوایی" است با صدای معتمدی در قزوین رونمایی می شود

آلبوم "دورها آوایی" است با صدای معتمدی در قزوین رونمایی می شود

قزوین- خبرگزاری مهر: مدیر حوزه هنری استان قزوین درآستانه فرارسیدن جشن نیمه شعبان، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی "دورها آوایی است" به خوانندگی محمد معتمدی و آهنگسازی مهدی تیموری در حوزه هنری استان قزوین برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد کرم اللهی در این باره اظهارداشت: آلبوم "دورها آوایی" شامل قطعاتی در دستگاه همایون، شور، دشتی و آواز اصفهان با انتخاب اشعار شاعران نامداری چون: حسین منزوی، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری و مجید شفق، توسط واحد موسیقی این مرکز ساخته، تنظیم و تولید شده است.

این آلبوم با تاکید بر روی قطعات ساز و آوازی که به صورت گروهی ضبط گردیده است شامل: سه تصنیف، یک قطعه بی کلام، دو قسمت ساز و آواز و یک بخش تک نوازی توسط مهدی تیموری است. نوازندگان این آلبوم موسیقی را میرسعید حسینی پناه(سنتور)، مهدی محمودی آبادی و مهران فلاحی(تار)، بابک میرزایی(عود)، علی رضا دریایی و مهبد نبوی(کمانچه و کمانچه آلتو)، سهیل رزاقی و پوریا خورشیدی (تنبک)، سهیل سعادت (دف)، مهدی لطفی (تارباس) و مهدی تیموری تشکیل می دهند.

مراسم رونمایی این اثر با حضور استادان، هنرمندان و فرهیختگان، عصر پنجشنبه 22 خرداد همزمان با جشن نیمه شعبان ساعت 18 در سالن اجتماعات حوزه هنری استان قزوین برگزار خواهد شد.

نقش سیمرغ در نگارگري ايراني

نشست نگارگران حوزه هنري قزوين با حضور " هاله رحماني" مدرس نگارگري و جمعي از هنرمندان به بررسي جايگاه اساطير در نگارگري ايراني اختصاص يافت.

در این جلسه "هاله رحماني" سيمرغ را از اسطوره هاي ايراني دانست و گفت: ترسيم سيمرغ توسط هنرمندان در دوره هاي اسلامي پيشينه زيادي ندارد، به عنوان نمونه مي توان به شاهنامه بایسنغری (833 ه.ق)‌اشاره كرد، که در يكي از نگاره هاي اين شاهنامه سربازان آماده رزم، پرچمي منقش به سيمرغ برافراشته اند، اين حكايت از نقش و جايگاه سيمرغ در حماسه هاي ايرانيان داشته است.

وي افزود: از نکات قابل توجه این است که شكل كلي سيمرغ در همه نگاره ها يكسان است و تنها تفاوت در شيوه ترسيم نقش سيمرغ ديده مي شود به گونه اي كه شكل ظاهري در همه آنها يكسان است اما در برخي نگاره ها ترسيم سيمرغ به صورت نقاشي در حاشيه نسخ ديده مي شود.

در ادامه اين جلسه آثار توليد شده توسط هنرمندان نگارگر مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

مكتب نگارگري اين مركز توانسته طي سه سال فعاليت مستمر زیر نظر هاله رحمانی مكتب نگارگري قزوين را احياء و آثار ارزنده اي در اين باره توليد كند.

معما در داستان كوتاه

نشست اعضاي کارگاه داستان نويسي حوزه هنري قزوين با حضور "علي قانع" –مترجم و نويسنده- 17 خرداد ماه به بررسي معما در داستان كوتاه اختصاص يافت.

در اين جلسه "علي قانع" آغاز معما گونه و پر رمز و راز را از شيوه هاي داستان نويسي برشمرد و گفت: ایجاد وضعيت راز آلود، خارق عادت فراتر از توقع، انتظار و حتی هنجارهای جاری  است به همین دلیل برای مخاطب جاذبه دارد.

وی افزود: وقتي در اولين سطرهاي داستان، شخصيت اصلي را در چنين موقعيت و جایگاه  قرار دهيم، خواننده كنجكاو شده و در پي جستجوي علت پيدايش آن برخواهد آمد.

قانع يادآور شد: تهيیج و تقويت حس كنجكاوي خواننده در جهت حل معما و رفع ابهام از شگردهاي مرسوم در داستان هاي كوتاه است. "علی قانع" مشاركت و كنشگري خواننده در كشف جهان داستاني را جرو نقاط قوت اين شيوه قلمداد كرد. وي كاربرد اين شيوه  در آغاز داستان «اين سوي تل هاي شن» نوشته: جمال ميرصادقي را نمونه اي در اين باره برشمرد.

کد خبر 2305844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha